Een verbeteradvies kost €200 ex btw per unit.
Bij het huren van een woning zijn, zoals bekend, de financiële voorwaarden één van de belangrijkste voorwaarden. Om hier een goed beeld van te krijgen, vragen wij dan ook de inkomen gegevens van de huurder. De voorwaarden die wij bij onze financiële voorwaarden hanteren, hebben we kort samengevat.
Financiële voorwaarden
Overige voorwaarden
Woningzicht is een particuliere onderneming, met een eigen toewijzingssysteem. Om in aanmerking te komen voor woonruimte via Woningzicht hoeft u niet langdurig ingeschreven te staan. Bij Woningzicht hoef je, je niet in te schrijven om ons huuraanbod te zien of om te kunnen reageren.
Is er een woning waarin je geïnteresseerd bent, dan kan je een bezichtiging vrijblijvend aanvragen. Wanneer je interesse in een woning, een appartement, een studio of een atelier hebt kan je ons een bericht sturen of telefonisch contact opnemen. Wij vernemen bij dit contact graag je situatie, de gezinssamenstelling, je hobby’s, en waarom de interesse in de betreffende woning. Aan de hand van deze gegevens plannen we een vrijblijvende afspraak met je om de woning te bezichtigen. Wij verhuren nooit een woning zonder een bezichtiging en dus ook nooit voordat we jou/jullie persoonlijk hebben ontmoet. Bij het tot stand komen van een huurovereenkomst worden er bij jou als nieuwe huurder géén bemiddelingskosten in rekening gebracht. Je bent dan slechts eenmalig 50 euro exclusief btw aan administratiekosten verschuldigd.
Kan ik na een bezichtiging de woning huren?
Controle gegevens
Woningzicht controleert of de opgestuurde gegevens juist en volledig zijn. Ontbreken er gegevens of zijn deze niet volledig ingevuld? Dan kom je helaas niet in aanmerking voor de woning. Zijn de gegevens wel juist en volledig ingevuld en voldoet u aan de huurvoorwaarden (onze huurvoorwaarden zijn te vinden op onze website), dan maken wij een concept huurovereenkomst op. Na goedkeuring van de concept huurovereenkomst maken wij een afspraak voor de oplevering van de woning en het tekenen van de huurovereenkomst.
Heb je een hoge huur in verhouding tot je inkomen, dan kan je in aanmerking komen voor huurtoeslag. Dit is een bijdrage van de overheid aan jouw huurkosten die wordt uitgekeerd door de Belastingdienst. Een proefberekening maak je hier. Ontvang je al huurtoeslag en wijzigt er iets in je leven? Bijvoorbeeld je inkomen of je gezinssamenstelling? Geef die wijziging dan binnen vier weken door aan de Belastingdienst. Kijk voor meer informatie over huurtoeslag en of je ervoor in aanmerking komt op de website van de Belastingdienst.
Wanneer je de huur wenst te beëindigen dien je een opzeggingsformulier in te vullen en per email toe te sturen, zie bijlage. Als opzegtermijn hanteren wij een volledige kalendermaand. De laatste huurdag zal dus altijd op de laatste dag van de maand vallen.
Na ontvangst van de huuropzegging neemt een medewerker van Woningzicht contact met je op om de oplevering van uw woning goed te laten verlopen. Er wordt afgesproken wanneer er in de woning eventueel een voorinspectie plaatsvindt. Op een latere datum volgt nog een eindinspectie/oplevering.
Bij een huurwoning hebben de huurder en de verhuurder allebei verplichtingen op het gebied van onderhoud om gezamenlijk ervoor te zorgen dat de woning in een goede staat is en blijft. De huurder zorgt voor de kleine herstellingen en onderhoud. De verhuurder zorgt voor de overige herstellingen en onderhoud. Dit is dwingend recht. Partijen kunnen daarvan niet afwijken.
Onderstaande bijlage is een onderhoudswijzer voor huurwoningen.
Bij calamiteiten buiten onze openingstijden kan je rechtstreeks contact opnemen met een lokale installateur, ontstoppingsbedrijf, etc.
Wij wijzen erop dat veel bedrijven buiten kantooruren alleen storingsdiensten draaien en dat er extra kosten in rekening kunnen worden gebracht.
Indien je een melding plaatst verzoeken wij jou ons hierover zo spoedig mogelijk te informeren per telefoon 06 45 62 66 61 of via onze website.
Belangrijk: de kosten voor herstel kunnen voor uw eigen rekening komen, dit is onder andere afhankelijk van de oorzaak en spoedeisendheid.
Je wilt jouw woning tijdelijk verhuren. Er zijn verschillende vormen voor tijdelijke verhuur. Er zijn landelijke regels voor tijdelijke verhuur, maar ook lokale. Informeer daarom altijd bij de gemeente naar de regels.
In Nederland is de bescherming van huurders goed geregeld. In beginsel is het niet eenvoudig om eenzijdig een huurovereenkomst op te zeggen. Toch zijn er bij het verhuren voor bepaalde tijd constructies voorhanden waarbij dit goed geregeld is. De verschillende varianten kunnen alleen maar gekozen worden wanneer er voldaan wordt aan de vooraf gestelde voorwaarden. Het voldoen hieraan is cruciaal aangezien de overeenkomst anders als niet rechtsgeldig bestempeld kan worden, waardoor deze wordt gezien als een huurcontract voor onbepaalde tijd. Dus ook als het contract wordt getekend, is de huurbescherming van de huurder niet per definitie vermeden enkel doordat er het woordje ‘tijdelijk’ in staat. Neem contact op met ons om te informeren Welke mogelijkheden er zijn om jouw woning tijdelijk te verhuren.
Ervaar jij overlast van één van jouw buren? probeer er eerst samen in goed overleg uit te komen. Mocht de overlast dermate zijn en communicatie geen oplossing (meer) bieden, dan adviseren wij de wijkagent op de hoogte stellen. Als laatste kan je ons schriftelijk op de hoogte brengen van de aard van de overlast alsmede de reeds door jou ondernomen acties.
Veel huurders van appartementen of flats betalen naast kale huur ook servicekosten. Vier soorten servicekosten horen volgens de Wet op de huurtoeslag tot de ‘subsidiabele servicekosten’. Die tellen mee in de rekenhuur. Dat zijn:
Ieder van deze posten telt mee voor maximaal € 12. Vraagt de verhuurder een hoger bedrag voor een van deze posten? Voor de huurtoeslag telt dan toch slechts € 12 mee. In totaal kan er maximaal € 48 bij de kale huur worden opgeteld om de rekenhuur vast te stellen.
¡Bekijk eerst of het onderhoud waar het om gaat ter verantwoording voor de huurder of de verhuurder is! Zie hiervoor de onderhoudswijzer. Of bekijk de website van de rijksoverheid hierover.
Voor meldingen welke niet kunnen wachten tot een volgende werkdag kan je telefonisch contact met ons opnemen op telefoonnummer 0645626661 tijdens kantooruren.
Niet spoedeisende meldingen kan je doorgeven via het meldingsformulier.
Belangrijk: de kosten voor herstel kunnen voor eigen rekening komen, dit is onder andere afhankelijk van de oorzaak en locatie van de storing. In de onderhoudswijzer (bijlage, besluit klein onderhoud) kan je nakijken welke kosten voor huurder of verhuurder zijn.
Bij brand of overige calamiteiten kunt u contact op met de politie (0900) 8844 of de lokale brandweer. Indien nodig schakelen zij een salvagedienst in.
Wanneer je zelf veranderingen aan het gehuurde wilt aanbrengen welke niet onomkeerbaar zijn dan dient hiervoor schriftelijk toestemming gevraagd te worden. Onze technische dienst zal het verzoek in behandeling nemen en jouw informeren over de mogelijkheden, voorwaarden en te volgen procedure.
Wil je, je woning verhuren. Wij bieden het totaalpakket aan om jouw woning te verhuren. Maar je kan ook onze diensten separaat van elkaar bij ons afnemen. Onze diensten voor het verhuren van een woning zijn opgesplitst in meerdere fase 's. Afhankelijk van welke dienst je van ons afneemt bieden wij een prijs op maat aan. Een overzicht van de kosten is te vinden in de bijlage.
Door het financieel en administratief beheer uit te besteden aan Woningzicht ben je er zeker van dat alles goed geregeld is. Op die manier houd je tijd over voor andere zaken. Wij nemen van A tot Z het beheer op ons. Over incasso’s, mutaties en servicekosten hoef je het hoofd niet te breken. We zorgen ervoor dat alle benodigde informatie over gebruikers en/of huurders goed is vastgelegd. En stellen iedere maand een overzichtelijk huuroverzicht op. Woningzicht werkt met een gerenommeerd software pakket waarin alle werkzaamheden inzichtelijk zijn.
Problemen met de cv-ketel? Loop dan eerst even de volgende punten na:
Is de storing nog steeds niet verholpen? Neem dan contact met ons op en stuur hierbij door welk merk ketel er in de woning hangt en welk storing nummer er op de display staat.
Piept de brandmelder? Dan is het tijd om de batterij te vervangen. Zorg ervoor dat je de rookmelder niet beschadigd met van het plafond afhalen. In een rookmelder gaat altijd een 9V batterij Bekijk hier een instructiefilmpje.
Woningzicht vraagt bij de opdracht voor verhuur een definitief energielabel van de eigenaar. Dit energielabel kan aangevraagd worden via Energielabel woning aanvragen | Wetten en regelingen | Rijksoverheid.nl
Voordat er een huurovereenkomst wordt opgesteld, wordt er van de toekomstige huurder een kopie legitimatie, een kopie loonstrook en een werkgeversverklaring gevraagd. Naar aanleiding hiervan kan er een concept huurovereenkomst opgesteld worden welke ter goedkeuring voor beide partijen wordt opgestuurd.
De huurovereenkomst wordt meestal aangegaan voor een minimale periode van één jaar, waarna de overeenkomst voor onbepaalde tijd doorloopt.
Voordat de sleuteloverdracht plaatsvindt, dient de getekende huurovereenkomst (in tweevoud) in ons bezit te zijn.
De eerste maand huur, eventuele servicekosten en/of verwarmingskosten, de administratiekosten van € 50,00 exclusief btw (eenmalig) en de afgesproken waarborgsom dienen voor intrede door ons te zijn ontvangen.
Bij het huren van een woning zijn, zoals bekend, de financiële voorwaarden één van de belangrijkste voorwaarden. Om hier een goed beeld van te krijgen, vragen wij dan ook de inkomen gegevens van de huurder. De voorwaarden die wij bij onze financiële voorwaarden hanteren, hebben we kort samengevat.
Volgens de onderhoudswijzer valt reparatie van kranen waaronder het vervangen van een kraanleertje voor de huurder. Herstellen van lekkage aan de leidingen zijn voor de verhuurder mits deze niet zelf zijn aangebracht. Lekkage bij een douche door bijvoorbeeld het kitwerk lost de verhuurder op.
Onderdelen en bestanddelen van een woning de vernieuwing of het vastzetten van onderstaande onderdelen valt voor de huurder aldus besluit klein onderhoud.
Beschadigde en kapotte ruiten en spiegels vernieuwen valt voor de huurder aldus besluit klein onderhoud. Indien er door storm, schade is, kan dit op de opstalverzekering van de eigenaar vergoed worden.
Het verwijderen van vlooien, mieren, wespen, luizen en muizen valt voor de huurder. Verwijderen van kakkerlakken, faraomieren, boktorren en houtwormen valt voor de verhuurder.
Schoonhouden en ontstoppen van het binnenriool. Tot het aansluitpunt vanuit de woning op het gemeenteriool valt voor de huurder.
Hieronder vindt je de download. Indien je voor een een mogelijke verhuizing een verhuurderverklaring nodig hebt kan je dit per email bij ons opvragen. De kosten hiervan zijn €15,00.
Wij kunnen begeleiden bij planmatig groot onderhoud. Hiervoor vragen wij en vergoeding van 5% van de aanneemsom voor het begeleiden van grote onderhoudswerkzaamheden. Dit omvat het coördineren van renovatie- of herstelprojecten, het aanvragen van offertes, het toezicht houden op de uitvoering en het waarborgen van kwaliteit.